Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Budoucnost elektromobilů... ve snu

Vize je vždy snem. Vize, ne vždy se naplní, ale bez takových snů bychom dosud hrabali v hlíně a hledali kořínky. Bez vize bychom nedokázali ani správně oklepat pazourek natož sestrojit kolo. Proto se nebojme vizí a jděme do toho.

Zachtělo se mi zapolemizovat si:NÁZOR: Elektromobily prý čeká zářivá budoucnost. Leda ve snu

 

Co mě vede k opačnému názoru? 

 

Přenosová síť je dost robustní, aby při nočním převisu energie už nyní zvládla nabíjet veliký počet aut. Když vezmu v úvahu rozdíl mezi noční a denní spotřebou, zvládne se za deset nočních hodin dobít okolo půl milionu až milion elektromobilů jen vyrovnáním denní a noční spotřeby a nebude se po dobu noci muset snižovat výroba v jaderných elektrárnách nebo chcete-li, nebudou tam stát na prázdno, zvýší se efektivita výroby bez navýšení cen, protože cena energie z jaderného bloku se neodvíjí tolik od ceny uranu, ale od toho jak je drahé postavit a udržovat takovou elektrárnu.

 

Posilování přenosové sítě se stejně nevyhneme, boom fotovoltaik a větrníků a dalších obnovitelných zdrojů zdaleka neskončil, spíše naopak, je na začátku. Robustnější sítě se steně budou stavět. Doba, kdy ráno nasedneme do auta dobytého z nočního proudu, dojedeme do práce a necháme auto znovu dobít u firmy z přebytečné energie fotovoltaik nebo větrných elektráren, nemusí být zase tak daleko.

 

Tedy problém s nedostatkem elektrické energie nebo nedostatečnou přenosovou sítí buď nevznikne vůbec nebo se v budoucnu vyřeší.

 

To se bavíme o elektromobilech lidí, kteří nebudou mít vlastní zdroj, jako jsou například solární panely, uvedlo příklad pana Rudolfa Slámy z diskuse: „Několik čísel. Tesla má spotřebu energie kolem 0,25 kWh/km. Naše malá střešní elektrárna o výkonu 5 kW od března do října (8 měsíců) vyrobí 4800 kWh energie. To je v průměru asi 20 kWh denně. To je v průměru denní ujetá vzdálenost 80 km. Elektromobil jako druhé auto, a to třeba i pro 8 měsíců v roce dává smysl. Je to mimochodem výborný způsob, jak přebytečnou energii efektivně uložit a následně využít.“

 

Elektromobily mají i mnoho jiných nesporných výhod, počínaje tím, že Vás na emisích u STK přestanou buzerovat, když máte auto starší pěti let, už dnes pomalu začínáte mít problém.

 

Postavit a provozovat dobíjecí stanice je mnohem snazší, levnější jak provozně tak výstavbou, zabere to nepatrné množství místa a je to mnohem bezpečnější než provoz benzinové pumpy. 

 

Co se týče elektrických pump, tak při širším rozšíření elektro aut nebude problém „natankovat“ elektřinu u při jakékoliv zastávce, kde je už nyní elektrický proud, což je prakticky všude, většinou i na chatě v horách. Naopak s rozšiřováním elektromobilů a se snižováním spotřeby benzínu a nafty bude ubývat klasických pump a řidiči „fosilních“ automobilů budou mít čím dál větší problém najít tu svoji „dobíjecí stanici“. Což bude jen další ránou pro tento způsob dopravy.

 

Ve chvíli, kdy se budou elektromobily počítat ve vyspělých zemích, na desítky procent, což může být klidně ještě v první polovině tohoto století, začneme montovat do hlavní silničních tahů bezdrátové dobíjecí sítě na principu elektromagnetické indukce, dokonce století už mohou být standardní výbavou silnic. Nastane doba, kdy začnou i těžká nákladní auto pro dálkovou dopravu jezdit na elektřinu, protože budou napájena přímo při provozu na dálnicích hlavních tazích a nebudu potřebovat a tak veliké baterie.

 

Otázkou je ovšem, jestli v té době ony baterie ještě budou veliké, pokud dokážeme koncentrovat energii v bateriích na úroveň energie ve fosilních palivech, dostaneme se do situace, kdy skladování dostatečné energie už nebude problémem číslo jedna. Běžně v práci používáme aku-nářadí a vývoj baterií v tomto odvětví se vyvíjí raketovým tempem, baterie používané před deseti lety jsou již dnes mnoho násobě překonané co do kapacity, tak do počtu dobíjecích cyklů, které baterie snese. Všechno má samozřejmě své fyzikální limity. Ale zatím co fosilní paliva se ke svým limitů již s jistotou blíží a menší spotřeba aut, už se dosahuje prakticky jen hybridními a rekuperačními technologiemi, tak ve vývoji baterií je stále prostor, což dokazuje vývoj v posledních letech výstavba nových továren na výrobu baterií. No a nakonec taky rozšiřování hybridních vozů :-).

 

Samozřejmě bude časem běžné, že autobaterii jednou za pět nebo deset let vyměníme za novou a Lithium nebo jiný prvek ze staré se použije na výrobu nové.

 

Mnozí pochybovači mluví o nedostatcích zdrojů pro baterie pro nová auta, když pomineme mnohem větší prostor pro recyklaci baterií, než jaký prostor pro recyklaci výfukových plynů zpět na palivo. Tak zdrojů lehkých prvků potřebných pro výrobu baterií, jakým je například ono nejčastěji používané Lithium, je na planetě dostatek.

 

Z Hybrit.cz : Vědci ze společnosti Ford a Michiganské univerzity tvrdí, že obavy z nedostatku lithia jsou pro příštích devadesát let zbytečné. ...Odborníci shromáždili údaje o 103 ložiscích lithia s důrazem kladeným na 32 z nich, které obsahují více než 100 000 metrických tun tohoto kovu. …. „I přes rychlé a rozsáhlé přijetí elektromobilů využívajících k ukládání energielithium-iontových baterií lze odhadovat, že zdroje lithia jsou dostatečné pro uspokojení poptávky nejméně do konce tohoto století,“ řekl člen kolektivu vědců Paul Gruber.  

 

Co se týče naší malé zemičky:

Z deníku E15:Zahájení těžby lithia na Cínovci nabírá reálnější obrysy. Odhady výrobních nákladů se dostaly pod klíčovou hranici dvou tisíc dolarů za tunu, díky čemuž může české ložisko směle bojovat s jihoamerickou konkurencí a přitahuje tak pozornost dalších mezinárodních investorů. Vyplývá to z výsledků studie proveditelnosti české firmy Geomet.

 

Nehledě k zatím netěženým obřím zásobám na dně oceánů. Takže jako u všech ostaních zdrojů je to jen o poptávce a o rentabilitě těžby.

 

Náklady na výrobu budou, ale vzhledem k množství materiálu řídící elektronice a komponent potřebných dnes ke spalovacímu motoru, nemohou náklady na elektromobil v budoucnu při rozšíření výroby převýšit náklady na spalovací motor.

Univerzálnost, efektivita, ovladatelnost, životnost elektromotoru, váha, možnosti zpětné rekuperace, elektronické řízení náhonu jednotlivých kol, plynulost, a tichost motoru, výhody jsou proti spalovacímu motoru nesrovnatelné. Samozřejmě pokud neupřednostňuje zvuk děravého výfuku, to byste musel u elektromobilu řešit pomocí přídavných repráčků :-)

Ano bude třeba jednou za pět nebo více let vyměnit baterii, pokud se životnost baterie dotáhne na deset let, tak výměna baterie v elektromobilu bude korespondovat s výměnou celého vozu se spalovacím motorem. 

Odpadnou náklady na výměnu oleje, olejového filtru, neustále rezavějícího výfukového systému a s tím spojených filtrů a katalyzátorů. 

Také rád řídím automobil s klasickou spojkou, převodovkou a plynem, ale jako rekreaci, když jsem v situaci, kdy musím denodenně někam cestovat v hustém provozu za prací, bez nejmenších rozpaků bych vůz vyměnil za elektromobil s autopilotem, jehož výrobce by převzal odpovědnost za bezpečnost provozu i dodržení rychlostí.  :-) 

Samozřejmě si nemyslím, že by fosilní paliva v nějaké dohledné době ztratila na významu nebo dokonce došla. Uhlí a ropy máme na planetě tolik, že bychom s nimi dokázali spálit prakticky všechen kyslík v atmosféře. Je to jen na nás lidech, kterou cestou půjdeme. Ropa bude stále potřeba na výrobu plastů, léků, asfaltu a dalšího. Vždy ale bude rozumné snižovat svoji závislost na dovozu těchto surovin, zvlášť ze zemí, kde se nemůžeme vyhnout riziku, že peníze z ropy nakonec použijí proti nám.

Sice se většího rozšíření elektromobilů dočkáme až době, kdy za nás bude řídit autopilot, ale většina z Vás, co to čtou, se této doby jistě dočká :-)

Těžko se dají dobře odhadovat konkrétní roky (v tomto případě desetiletí), protože nemůžeme vědět do jaké politické, vojenské a ekonomické situace zaženou svět politici, kteří by nejraději lidem dopřáli vše na dluh už teď, jen aby se dostali znovu k moci.

No doufejme jen, že elektromobily nebudou prolobovány, stejně jako doufejme že nebudou zašlapány přes lobby ropného průmyslu, ale dostanou šanci se probojovat samy, jinak by mohl být jejich rychlý nástup posléze doprovázen stejně rychlým útlumem, jako je tomu v současnosti u výstavby solárních elektráren.

Nakonec stejně bude záležet především na dlouhodobém vývoji cen jak u elektřiny versus ropy, tak na životnosti moderních spalovacích motorů versus baterií a elektromotorů.

Ale zatím co cena elektřiny a fosilních paliv bude tak nějak korespondovat, protože jedno se z části vyrábí z druhého, tak cena spalovacích motorů kvůli stále přísnějším normám (s čím osobně nesouhlasím) klesat nebude, zatím co cena baterií a tím elektromobilů stále klesá a životnost roste. Takže čas hraje ve prospěch této alternativy.

Stejně tak obliba a využití spalovacích motorů nemá kam růst, protože nyní je skoro na 100%, obliba a potřeba chovat se ekologicky bude narůstat s růstem blahobytu a bohatství, které v posledních dvaceti letech, i u nás stále jen roste a to bez ohledu na to, že si to mnozí nechtějí přiznat a raději by vrátili staré nepořádky.

Tedy pokud nás nepotká nějaký druh apokalypsy, pak auta na elektrický pohon z baterií, případně jejich vodíkoví bráškové, budou nevyhnutelně součástí naší budoucnosti, i když přestupným krokem budou načas i hybridní motory. 

 

Autor: Petr Novotňák | úterý 1.3.2016 21:34 | karma článku: 11,59 | přečteno: 450x
  • Další články autora

Petr Novotňák

Proč NE nulové DPH na energie?

Pomineme že to je předvolební dělostřelecká příprava na příští prezidentské volby, které se mohou konat dříve než v termínu, ale přesto později, než už bylo na čase.

24.10.2021 v 23:03 | Karma: 9,20 | Přečteno: 415x | Diskuse| Ekonomika

Petr Novotňák

Teorie všeho? Proč ne!

Proč největší mozky světa nedokázaly vymyslet „teorii všeho“ nabízím vám v této úvaze své vysvětlení, naložte s tím jak je libo. Zamyslete se nad tím, nebo to rozcupujete na kvarky :-) Přeji příjemné čtení

20.10.2021 v 1:14 | Karma: 12,38 | Přečteno: 277x | Diskuse| Věda

Petr Novotňák

Panamské papíry někoho nas.r.ó

Bombardují mě střípky kauzy, která hýbe politickou scénou posledních dní, rád bych si poskládal kompletní obrázek, ale sám to nezvládnu. Chci poprosit laskavého čtenáře, jestli by mi nepomohl.

7.10.2021 v 21:49 | Karma: 11,25 | Přečteno: 300x | Diskuse| Politika

Petr Novotňák

Jak se změní svět s příchodem umělé inteligence

s příchodem vyššího stupně automatizace, robotizace, tisku budov, autonomního řízení. Jak bude svět vypadat, za 20, 30, let, až chytří roboti převezmou další velkou část naší práce?

5.4.2021 v 0:21 | Karma: 5,98 | Přečteno: 187x | Diskuse| Věda

Petr Novotňák

Státník koná, takto vláda jenom blbě žvaní

po půl roce je situace diametrálně odlišná od té podzimní. Došel personál, došly lůžka. Pokud vláda není schopná personálně zajistit velkou polní nemocnici...

25.2.2021 v 0:03 | Karma: 14,18 | Přečteno: 442x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Hromadná nehoda u letiště zastavila Pražský okruh, jedno z aut skončilo na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  20:36

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahovaly v pondělí na 27. kilometru Pražského...

Trojský koník v Evropě. San Marino se stalo základnou ruských špionů

29. dubna 2024

Premium Jeden z nejmenších států v Evropě vzbuzuje čím dál větší pozornost západních tajných služeb....

Jaká práce lidem zbyla? Spolupráci s OpenAI vedou z médií i Financial Times

29. dubna 2024  19:39

Financial Times (FT) se stal prvním významným britským zpravodajským médiem, které uzavřelo...

Špehovali, zpřístupňovali trezory. Jak se ruští „krtci“ ve Vrběticích činili

29. dubna 2024  19:34

Série výbuchů a incidentů v Evropě, včetně explozí v muničním areálu ve Vrběticích z roku 2014,...

  • Počet článků 205
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1384x
Obyčejný kluk s často nepopulárními názory. Co mě děsí: "Většina má pravdu i když se mýlí!" Moje moto: "Kam jde dav, tam nejdu já!" ... Pokud nejdou stejným směrem.

Seznam rubrik